ponedjeljak, 8. travnja 2013.

Mali restoran a Veliki petak

Već duže vrijeme napeto promatram kako se jedan mali kvartovski restoran grčevito bori za opstanak. Oduvijek sam gajio simpatije prema malim obrtima koji se iz petnih žila trude preživjeti ova trnovita vremena. No, ovaj simpatični kvartovski restorančić bije svoj ljuti egzistencijalni boj na pomalo neobičan način. Sjećate li se pjesmice o Antuntunu?

     Dakle, vidio vlasnik restorana da mu ne ide: promet slab, gostiju nema, restoran zjapi prazan pa odlučio nešto poduzeti. Ali, nije mu bilo jasno u čemu je problem. Poput profesora Baltazara mislio je i mislio, dugo mislio i napokon se dosjetio: stvar je u neprivlačnom imenu restorana! Promijeni li ime restorana, stvari moraju krenuti nabolje. Tko još želi ručati u restoranu takva imena? Naime, njegov restorančić do tada je nosio simpatično, domaće i nadasve jednostavno ime „Picek“. Taj skromni wannabe restoran imenom se i imidžem savršeno uklapao u isti takav möchtegern-kvart u kojemu kaotična novogradnja i tobožnje urbane vile miroljubivo žive rame uz rame s prastarim, derutnim potleušicama nekadašnjega prigradskoga zagrebačkog sela kojega je nabujali grad nespremnoga zatekao i zarobio. No, unatoč osebujnosti i specifičnosti ove urbano-seoske enklave vlasniku se učinilo da je u ovim fancy vremenima, kada sve što vrijedi nosi neki zvučni engleski ili francuski naziv, ime Picek priprosto i neprivlačno. Ključ uspjeha leži u marketingu!, sjetio se da je negdje čuo. Tako se jednoga dana dok je grad-selo spavalo, a pijetao još nije treći put zakukurijekao, vlasnik restorana ni ne trepnuvši odrekao prisnoga domaćeg imena, a još iste večeri iznad vrata restorana kočila se nova predimenzionirana svijetleća reklama oglašavajući zblenutome susjedstvu da se njihov stari Picek od sada otmjeno zove - Cherbourg. Ovo je dovoljno french i chic, nadao se vlasnik, da privuče i malo bolju klijentelu. Tjednima je, danju i noću, vapijući svijetlila ogromna reklama restorana Cherbourg zazivajući sladokusce u lokal milozvučna francuskog imena. No, on je svejedno zijevao neutješno prazan.

     Dovraga i bestraga, što sada ne valja?!, iživcirao se profesor Baltazar pa ponovno stao misliti i misliti. I opet se dosjetio: problem je unutrašnjost restorana - trošna, staromodna i sumračna. Treba ga obnoviti! Utukao tako gazda mrkle pare u preuređenje restorana, na nekoliko ga tjedana zatvorio da bi restoran potom osvanuo u novom ruhu. I gle čuda! Prije preuređenja Picek je izgledao kao prava pravcata seoska birtija s početka 20. stoljeća. Sada poslije preuređenja Cherbourg izgleda kao svaka birtija iz doba socijalizma.
Najvjerniji, zapravo jedini gosti lokala i dalje su ostali gazda i njegovi pajdaši koji svakoga dana za barskim stolom ispred restorana šeretski promatraju prolaznice, ispijaju mlaku pivu i bistre novu strategiju...

     Jednoga dana, dok je otirao pivsku pjenu s usana, vlasniku je napokon sinulo: goste treba privući nečim što nitko drugi nema! Treba im ponuditi nešto posebno, ekskluzivno, jedinstveno! Nešto zbog čega će pljuštati narudžbe i gosti jesti makar i ne bili gladni!  Nešto što mogu dobiti samo u ovom restoranu i nigdje drugdje! Ali što je to nešto, mučilo ga je. A onda se, već na rubu umnih i fizičkih snaga, u trenutku nadahnuća genijalno dosjetio. Idejom je bio toliko ushićen da je već idućega dana na pročelju Cherbourga zablistala nova kočoperna reklama ponosno objavljujući gradu i svijetu da ovaj restoran ima – internet!
Idućih dana i tjedana gazda se čudom čudio što ni menadžeri, ni brokeri ni brojni yuppyji iz nepostojećih okolnih kompanija nisu jatimice nahrupili da bi u pauzi za ručak na svojim laptopima, BlackBerryjima i iPadima grozničavo provjeravali stanje Dow Johnsa na njujorškoj burzi. Čak ni trgovci iz obližnje, postojeće, prodavaonice rezervnih traktorskih dijelova nisu mailom javljali Šimi iz Vinjana Donjih pošto da prodaje traktorske cincilatore. Jednostavno, baš nitko se nije  oduševio činjenicom da u restoranu postoji čudo neviđeno zvano internet.

     Toga dana gazda je zamišljeno ispijao svoju treću mlaku pivicu utapajući tugu u hmelju. A onda ga, kao grom iz vedra neba, ošine spasonosna misao. Sto mu gromova, kako se toga prije nije sjetio?! Ta ovo je ipak restoran i najvažnija je ponuda jela! Ha-ha, veselo je trljao ruke. Ponudit ćemo gostima nešto što upravo žele jesti, nešto skrojeno po njihovu ukusu, željama, potrebama. A prilika se pružala da ne može biti bolja – bio je Veliki petak. Ljudi će u strci prije blagdanskoga vikenda rado svratiti u restoran i nešto prezalogajiti. Bila je to prilika kakva se ne propušta, pravi test za njegov restoran. Ako ništa do sada nije privuklo goste, privući će ih meni kojemu ne mogu odoljeti!

     Na Veliki petak prolazio sam pokraj Cherbourga, restorana s kojim već mjesecima suosjećam i kojega u sebi gotovo navijački bodrim. Toga dana, u svome tko zna kojem očajničkom pokušaju da primami goste i napokon uspije, ovaj već napaćeni restoran ponosno je istaknuo ponudu na Veliki petak: 1) purica s mlincima, 2) buncek s mladim krumpirom, 3) sarma s nečim.

...

     Kako nakon svega s njime još suosjećati, za njega i dalje navijati, nad njegovom sudbinom strepiti?
Od oličenja žilave borbe za opstanak šerburski Picek kao da je postao oličenje bedastoće, tužna paradigma mnogih malih obrta koji manje zbog ekonomske krize a više zbog svoje neuživljenosti, nemaštovitosti i katkada groteskne nesposobnosti jednostavno nisu u stanju opstati. Tužno ali istinito.